۱۵
شهریور

تمامی خدمات 0 تا 100 لوله کشی و همراه با آموزش نصب آن

لوله کشی و نصب لوازم بهداشتی

سلام به شما امیدوارم حالتون خوب باشه در این مقاله که توسط شرکت ساختمانی مهراز سرویس تهیه شده قصد داریم تا راجب 0 تا 100 لوله کشی و نحوه نصب و اجرای آن برای شما عزیزان در این مقاله بگیم . لوله کشی امری مهم در ساختمان است و باید لوله کشی را به صورت استاندارد و تخخصی ارائه کرد چون بسیار حساس و دقیق باید برای انجام کار لوله کشی اقدام کنیم قبل از شروع و خواندن مقاله اشاره کنم شرکت مهراز سرویس ارائه دهنده کلیه خدمات 0 تا 100 تاسیسات ساختمان است برای تماس با ما میتوانید با شماره ها درج شده تماس حاصل کنید .

 

مهراز سرویسدر این مقاله با نحوه اتصال بندی و ساخت کلاف های ساده و مرکب که پیش نیاز لوله کشی آب سرد و گرم به خصوص در پروژه هایی که با استفاده از لوله های گالوانیزه اجرا میشوند اشنا خواهید شد . ساخت یک لاف ساده و یا مرکب مستلزم توانایی های الزام از جمله شناخت نقشه های اجرائی , علائم اختصاری , اندازه گیری دقیق , برش کاری و خم کاری سرد , شناخت اتصالات و آب بندی کامل اتصالات , استفاده از آچار های لوله کشی و کاربرد صحیح مواد آب بندی مانند خمیر آب بندی و کنف یا تفلون میباشد.

 

لوله کشیانچه در لوله کشی آب سرد و گرم باید مورد توجه قرار بگیرد دقت در اندازه گیری و آب بندی نمودن صحیح اتصالات است ,زیرا یک اتصال بندی غلط باعث نشت و ایجاد خرابی در ساختمان میگردد , مسیر لوله ها را باید طبق نشقه های اجرایی تاسیسات انتخاب نمود , لوله های آب سرد و گرم معمولا به موازات دیوار ها به طور افقی و یا به طور عمودی داخل شکاف دیوار ها کار گذاشته میشوند .

مسیر لوله های سرد و گرم باید طوری انتخاب شوند تا در انتها و اتصال به لوازم بهداشتی آب گرم در طرف چپ و آب سرد در سمت راست شیر های مصرف قرار بگیرد . و فاصله ی بین دو لوله ی سرد و گرم حداقل 16 سانتی متر و حداکثر 22 سانتی متر باشد تا اولا هنگام بستن شیر های مخلوط با مشکل مواجه نشویم ثانیا بتوان به راحتی لوله هارا عایق پیچی نمود , ثالثا لوله ی فاضلاب بتواند در بین لوله آب سرد و گرم دستگاه های لوازم بهداشتی به خصوص ظرفشویی و دستشویی قرار گیرد .

لوله کشی

شیر های بهداشتی ساختمان و لوله کشی 

این شیر ها برای برداشت و مصرف آب و نتظیم و کنترل آب مورد استفاده قرار میگیرند .

 

-جنس شیر های بهداشتی ساختمان : این شیر ها معمولا از جنس برنج و روکش کرونیکل میباشد .

-انواع شیر های بهداشتی ساختمان : این شیر ها عبارتند از شیر های ساده دنباله دار –شیر پیسوار – شیر های فشاری – شیر های مخلوط ( ساده و اهرمی ) که به صورت تو کاسه یا دیواری نصب میشود .

لوله کشی

 انواع شیر های بهداشتی ساختمان

این شیر ها در انواع مختلف از جمله شیر های کرومه ی دنباله دار , شیر های برنجی ساده , شیر برنجی با سر شلنگ , که از این شیر های برای مصارف مختلف استفاده میشود .

شیر های پیسوار :  این شیر معمولا برای قطع و وصل کردن آب ورودی دستشویی و فلاش تانک دیواری و پر کردن مخزن توالت فرنگی استفاده میشود . شیر پیسوار از جنس برنج با روکش کروم نیکل است و در شکل های مختلف پیچی یا اهرمی ساخته میشود .

 

 

شیر های مخلوط

این شیر ها معمولا برای دوش , ظرفشویی و دستشویی استفاده میشود که از لحاظ طریق نصب روی دستشویی یا ظرفشویی , شیر مخلوط دیواری یا تو کاسه نامیده میشوند شیر مخلوط دیواری توسط مهره های رابط مستقیما به لوله های گرم و سرد متصل میشود

و شیر های مخلوط تو کاسه به لوله های پیسوار یا شیلنگ های مخصوص آب گرم و سرد که به شیر پیسوار متصل هستند وصل نمی شوند .

نسل جدید شیرهای مخلوط به شکل اهرمی و الکترونیکی ساخته شده تا مصرف بهینه ی آب مورد توجه قرار گیرد . در این شیر ها سرعت عمل بیشتر و برداشت آب سریع تر و در عین حال کم تر و در اندازه مصرف برداشت میشود .

 

لوله کشی

 

 

بیشتر بخوانید : 0 تا 100  لوله کشی ساختمان و کاربرد انها 

دستشویی بهداشتی

دستشویی محل شستن دست و صورت است و از نظر ظاهری در شکل های گوناگون و بر ابعاد مختلف و از جنس سرامیک شیشه و چینی ساخته میشود که متداول ترین آن ها جنس چینی لعاب دار میباشد .دستشویی در مدل های ساده –توکاسه, پایه دار ومبله ساخته میشود که هریک ازانها باتوجه به فضای مورد نظر وسلیقه های متلف مصرف کنندگان مورد استفاده قرار میگیرند. شکل 6-10 دو نمونه دستشویی مبله را نشان میدهد.

نصب دستشویی

با توجه به آشنایی که نسبت به ابزار های لوله مسی و اتصالات و کاربرد آنها دارید و مهمتر از همه با رعایت نکات ایمنی بشرح ذیل اقدام به نصب دستشویی نمایند.

لوله کشی

 

الف: ارتفاع دستشویی را از کف تمام شده تا لبه فوقانی دستشویی 85 سانتیمتر در نظر بگیرید.

ب: دستشویی راطوری قرار دهید که دو شیر پیسوار کاملا در دو طرف فاضلاب قرار گیرند و لوله کشی خروجی فاضلاب سیفون دستشویی مقابل دهانه لوله کشی فاضلاب قرار گیرد .

ج:برای ثابت کردن دستشویی به دیوار از بست های مخصوص (قورباقه ای) یا پیچهای دو سر مخصوص که یک سر آنها توسط رئوپلاک داخل دیوار محکم میشود استفاده نمائید.برای انجام این مرحله ابتدا اندازه گذاری کنید ومحل اندازه را علامت بگذارید بطوریکه دستشوییی کاملا طراز باشد.

د: دستشویی را روی زمین قرار دهید و محل بست ها را با دریل سوراخ کنید سپس با سه عدد پیچ و رئولپلاک در محل اندازه گیری شده نصب نمایید بطوریکه لبه عقبی دستشویی که به دیوار تکیه دارد کاملا داخل بستها قرار بگیرد.

توجه کنید در بعضی از دستشویی ها در قسمت لبه ی عقب دستشویی که به دیوار تکیه دارد دو عدد سوراخ به فاصله ی استاندارد وجود دارد که برای نصب این نوع دستشویی ها همان طور که در بالا گفته شده از پیچ های دو سر مخصوص استفاده میشود که به وسیله ی مهره دستشویی را به دیوار محکم میکند .

توجه داشته باشید که در هر دو حالت باید کاسه دستشویی را کاملا تراز نمود و برای سوازخکاری از دریل برقی استفاده نمود.

لوله کشیلوله کشی

-زیرا آب دستشویی را بطوریکه آب بندی باشد با استفاده از واشر لاستیکی و پیچ مخصوص محکم نصب کنید

– دستشویی را به دیوار نصب کنید بهطوری که کاملا محکم باشد.

-سیفون دستشویی را سر هم کنید و به دستشویی متصل کنید

-بوشن لاستیکی مخصوص آب بندی را داخل زانویی فاضلاب دستشویی کاملا محکم کنید.

– لوله خروجی فاضلاب سیفون را داخل بوشن لاستیکی قرار دهید.

– شیر مخلوط دستشویی را نصب کنید

لوله کشی های پیسوار را به شیر مخلوط و شیر پیسوار وصل کنید و از آب بندی بودن آن ها مطمعن شوید .

-شیر پیسوار سرد و گرم را باز کنید و سپس شیر مخلوط را باز کرده و اب دستشویی استفاده کنید

لوله کشی

توجه : ارتفاع لوله سرد و گرم دستشویی از کف 55 الی 50 سانتی متر است

و فاصله بین دو لوله سرد و گرم 16 – 18 سانتی متر ارتفاع لوله فاضلاب دستشویی از کف تمام

لوله کشی

لوله کشی

ظرفشویی وسیله ای برای شستشوی ظروف و میوه و سبزیجات است که در طی سال های اخیراز نظر شکل و کارایی نغییرات زیادی را به همراه داشته ،ساده ترین نوع ظرفشویی بصورت یک لنگه ساده چدنی با روکش لعابی بوده و بتدریج از نظر شکل و جنس تغییر نموده بطوریکه امروزه در شکلهای مختلف یک لنگه – دولنگه و سه لنگه ساخته می شود.

جنس ظرفشویی معمولاً استیل ضد زنگ است ولی گاهاً از جنس نیکل ضد زنگ هم ساخته       می شوند.قسمت پشت ظرفشویی ( محل اتصال زیر آب و سیفون ) معمولا ً بوسیله ماده عایقی پوشانده می شود تا از انعکاس صدا و همچنین پوسیدگی زیر آن جلوگیری شود.

مدل های مختلف ظرفشویی: ظرفشویی را برای اینکه بتوان در شرایط و فضاهای مختلف نصب نمود در مدلهای مستطیلی کنجی و … ساخته می شوند که بعضاً بر حسب محلی که باید نصب شوند بصورت چپ لنگه یا راست لنگه هم ساخته می شوند که بستگی به محل نصب از آنها استفاده می شود .

انداره های ابعاد ظرفشویی

ابعاد ظرفشویی بر حسب اینکه یک لنگه ، دو لنگه یا سه لنگه باشد متفاوت است بطوریکه ظرفشویی هایی که یک لنگه ساد ه در ابعاد 50×80 سانتی متر و دو لنگه در ابعاد 50×5/123 سانتی متر ساخته می شوند ، علاوه بر این کارخانجات سازنده سینگ ظرفشویی را در شکل ها و اندازه بسیار متنوع تولید می کنند . ظرفشویی را بر حسب اینکه لگن آن سمت چپ یا راست باشد ظرفشویی چپ یا راست می نامند که با توجه به موقعیت کابینت آشپزخانه و محل اسقرار از آنها استفاده می شود .

طریقه نصب ظرفشویی و لوله کشی آن :

نصب ظرفشویی هنگامی انجام می شود که لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان انجام شده و کاشی کاری و کف سازی ساختمان کاملاً به اتمام رسیده باشد . بنابر این برای نصب یک ظرفشویی وسایل زیر لازم است .

1 – سینگ ظرفشویی

2 – زیر آب ظرفشویی

3 _ سیفون ظرفشویی

4 _بوش لاستیکی توپیچ روپیچ

5 _ نوار تفلن( در صورت لزوم برا ی آب بندی سیفون)

توجه : برای نصب و لوله کشی ظرفشویی های مبله نیاز به اندازه گذاری یا سوراخکاری توسط نصاب نیست چون قبلاً طبق اندازه استاندارد یعنی از نوک تا لبه فوقانی 90 سانتی متر از کف تمام شده داخل کابینت جاسازی شده ، و تنها باید به لوله فاضلاب و آب سرد و گرم متصل شود .

اکنون با توجه به اینکه ارتفاع لوله کشی فاضلاب 55-50 سانتی متر و ارتفاع لوله های آب سرد و گرم 50 سانتی متر است و این کار قبلاً توسط لوله کش انجام شده بشرح ذیل ظرفشویی را به آب سرد و گرم متصل کنید .

طریق وصل کردن آب سرد و گرم ظرفشویی

برای این کار لوازم زیر مورد نیاز است .

الف – دو عدد شیر پیسوار

ب – دو عدد لوله پیسوار کرمی یا دو عدد شیلنگ مخصوص آب سرد و گرم که در صورت کوتاه بودن می توان از دو قطعه شیلنگ استفاده نمود.

ج – در صورتی که از لوله کرمی پیسوار استفاده شود همراه داشتن لوله بر مسی الزامی است .

طریقه اتصال : ابتدا آب ساختمان را از نزدیک ترین شیر ورودی ساختمان قطع کنید .

  • در پوش ها را که معمولاً از جنس پلاستیکی هستند باز کنید .
  • شیرهای پیسوار را از ابتدا با نوار تفلن یا خمیر و کنف آب بندی و سپس در داخل زانویی مخصوص آب سرد و گرم متصل کنید .

دقت : شیر پیسوار را طوری تنظیم کنید که سوراخ خروج آب کاملاً به طرف بالا و تراز باشد.

لوله کشی

نصب ظرفشویی روکار:برای نصب ظرفشویی رو کار احتیاج به دقت بیشتری می باشد چون معمولاً این ظرفشویی ها بطور غیر مبله نصب می شوند و گاهاً ارتفاع نصب آنها از کف تمام شده تا لبه ظرفشویی 85 سانتی متر است و همانطور که قبلاً گفته شد این ظرفشویی از پشت به دیوار رئول پلاک می شود و از طرفین به کابینت های دوطرف تکیه دارد . و در بعضی موافع که از کابینت استفاده می شود ظرفشویی را روی یک کلاف فلزی قرار می دهند که به دیوار متصل شده و ظرفشویی را روی آن قرار می دهند.

طریقه نصب :مهم ترین مسئله هنگام نصب ظرفشویی تراز بودن آن است برای اطمینان لازم باید حتماً از تراز استفاده شود بطوریکه آب روی صفحه ظرفشویی باقی نماند.

برای این کار ابتدا از محل پایه گونیا شکلی را که باید ظرفشویی روی آن قرارد بگیرد در ارتفاع 85 سانتی متری علامت گذاری و خط کشی کنید و محل سوراخ های پایه ظرفشویی را بوسیله دریل برقی سوراخکاری نموده و رئول پلاک های مناسب قطر سوراخ را داخل آن قرار داده و با چکش داخل سوراخ محکم کنید تا پیچ های مربوطه به راحتی داخل آنها پیچانده شود .

پس از قرار دادن ظرفشویی روی پایه مانند حالت قبل که در رابطه با نصب ظرفشویی توکار توضیح داده شد سیفون ظرفشویی را وصل کنید و شیر مخلوط دیواری را وصل کنید . سپس جریان آب را برقرار و از آب بندی اتصالات مطمئن شوید .

 

اندازه های نصب ظرفشویی رو کار

ارتفاع از کف تمام شده تا لبه ظرفشویی 85 سانتی متر .

ارتفاع لوله کشی آب سرد و گرم از کف 100 سانتی متر

ارتفاع لوله فاضلاب از کف 55-50 سانتی متر

  • اکنون شیر مخلوط ظرفشویی را نصب کنید بطوریکه آب بندی باشد و شیر را به بدنه ظرفشویی کاملاً محکم کنید.
  • – یک سر لوله کشی پیسوار را به شیر پیسوار آب سرد و یک سر دیگر را به شیر مخلوط متصل کنید این کار برای آب گرم نیز انجام دهید .

دقت : شیر آب سرد معمولاً سمت راست و آب گرم در سمت چپ نصب می شود .

در کل در مواردی که بالا ذکر کردیم با دقت عمل کنید تیم متخصص مهراز سرویس برای ارائه خدمات با کیفیت در  زمینه لوله کشی ساختمان در خدمت شما عزیزان است . برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید

برای دانلود مقاله به صورت فایل PDF  روی لینک زیر کلیک کنید : لوله کشی و نصب لوازم بهداشتی